Thursday, March 3, 2011

KEBAYA SUTERA BUAT ALIN (EPISOD 2)

TERJAWAB JUGA..


Tiba-tiba kedengaran pintu wad diketuk, Si IBU yang sedang mengendung Jazlan yang sedang nyenyak dalam pelukan ibunya itu tersentak dengan bunyi ketukan itu.Rupanya Si AYAH ynag datang sambil membawa riaksi gembiranya yang kelihatan berlegar-legar diraut wajahnya itu. Sambil melabuhkan punggungnya dikerusi.Si AYAH mula membuka cerita mengenai pasangan muda yang dia jumpa seketika yang lalu di kaunter pendaftaran.Si AYAH menyatakan bahawa bayi yang di jumpainya tadi sungguh comel tambahan dia mempunyai warna kulit yang cantik.Si IBU hanya senyum,tapi boleh ditrjemahkan bahawa senyuman yang diberikan itu hanya plastik,lalu dengan perlahan dia menanyakan nama bayi itu..


"ALIN" Si AYAH menjawab dengan mukanya tertunduk sambil merasa bersalah atas kenyataan yang diberikan keatas bayi itu. Dia merasa bahawa dia perlu memuji anaknya sendiri.Si IBU dengan sepontannya berkata"sebaya ye anak kita dengan pasangan yang abang maksudkan itu, jodoh anak kita agaknya...haha",sambil Si IBU tertawa kecil..Si AYAH pun tersenyum dan terbit kehairanan di hatinya.



1999


Hari ini hari pertama Jazlan memasuki alam persekolahan seperti lumrah kehidupan,hari pertama persekolahan  tidaklah seseronok mana, hanya tangisan dan rengekkan bergempita di kelas tersebut..Tidak lari dari pengalaman yang sama Jazlan juga turut memiliki perasaan yang sama dan kerana Si AYAHnya yang mempunyai sifat yang tegas,Jazlan hanya menyepikan diri didalam kelas.

Dia nampak IBU dan AYAHnya menjauhi kelasnya itu...Ayah berkata kepada ibu"jangan di manjakan sangat anak itu,kelak dia akan naik lemak".AAHHHH...Aduh..keluhan Si IBU..Satu perlanggaran telah terjadi kepada IBU...SI IBU terlanggar seorang guru yang sedang bergegas untuk ke kelas..Dengan lantasnya Si GURU memohon maaf sambil mengambil buku yang bertaburan di lantai sambil di bantu oleh Si AYAH...Dalam perjalanan pulang Si AYAH menunjukkan sifat yang berbeza. Hatinya meronta-ronta,fikirannya tertumpu pada raut wajah guru tadi..ABANG!!Tiba-tiba tertusuk sergahan diminda Si AYAH.."Abang fikirkan apa??"....

9 comments:

  1. wah . tak sabar nak tggu sambungan nyaaa :D

    ReplyDelete
  2. wak jong pemals doh..
    asyik suh ak jew..
    pdhal episode gnap dy yang tulis..

    ReplyDelete
  3. Aku benci cerite yg episod2 niey,,,=p

    ReplyDelete
  4. nnt ak buku kn ko beli jew la..
    jd skung x yah bce pown x ap..

    ReplyDelete
  5. weh ak dh ready kot ngn episod 2...dh nk siap dh pown...xpe2 episod 3 ak buat....ko tunggu....

    ReplyDelete
  6. peh beli????aq na free jewk!!!haha

    ReplyDelete
  7. jong:ko sedia ngan ep len la..
    su:free..
    bleh..jd sbr ae..

    ReplyDelete